RSS

Pendukung e-mindakita.com Kian Terpesong

29 May

Hari ini saya agak busy dengan urusan harian. Namun dalam kesibukan sempat juga saya layari http://www.e-mindakita.com

Membaca penulisan orang2 kuat emindakita seperti juang,adli dan bayau, jelas menampakkan kecelaruan fikiran mereka. Dibawah ini saya paste sebahagian kata2 saudara juang di forum tersebut (rujuk : http://www.e-mindakita.com) :-

“Dah riwayat hadis yang digunakan itu tiada logik yang menunjukkan adanya ketetapan Allah yang menetapkan solat kena 5 kali sehari, macam mana golongan beriman nak percaya. Golongan beriman percaya apa yang Allah tetapkan, sebab apa yang Allah tetapkan tidak mampu didustai.

Macam Allah tetapkan kaum penyembah Nabi itu dapat kehinaan di dunia lagi, siapa mampu lawan ketetapan Allah itu? Puji-pujian kepada Allah yang membalas kepada kaum penyembah Nabi itu. Itulah bukti yang jelas menunjukkan ajaran nenek moyang yang mereka ada-adakan atas nama Nabi hanyalah ajaran dusta.

Tidak mungkin ajaran yang benar setakat melahirkan umat yang lemah dan berpecah-belah. Sebab orang Arab Jahiliah dulu pun kaum yang berpecah-belah juga.

Daripada melihat kesan kepada sesuatu umat itulah kita mampu menilai mana ajaran yang benar dan ajaran yang dusta.

Kaum penyembah Nabi itu tidak mampu menutup kesan dari ajaran dusta mereka itu. Puji-pujian bagi Allah.”

Pesanan suarajagat kepada JAKIM…please do something.


 

16 responses to “Pendukung e-mindakita.com Kian Terpesong

  1. azani

    29/05/2009 at 9:14 am

    tidakkah mereka tahu bahawa bahawa baeangsiapa yang engkar akan Nabi Muhammad, engkar pada Allah,yang mempersendakan Nabi Muhammad, mempersendakan Allah,bagaimana mereka membaca tahyat, kalau tidak ada pengakuan bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah?

     
    • suarajagat

      29/05/2009 at 7:10 pm

      saya hairan bagaimana mereka boleh terpengaruh dgn aliran sesat ini. mungkin saudara dapat membantu saya sedikit sebanyak membuka beberapa hujah tentang golongan anti-hadis.

       
  2. lombo

    29/05/2009 at 9:54 pm

    masalah pada pemikiran yang melebihi had…cuba mencari sesuatu yang lain dari orang lain…tula fitrah manusia..suka lain dari orang lain…amik contoh baca qunut dalam solatla..kalo kita tau qunut yang panjang maka banggala sikit diri kita..tu je…masalahnya akidah turut terkena..mereka xsedar..contohnya bayau(azmel), adli(halyda), juang…orang kuat yang jadi tukang sebar…senang je nak t
    matikan hujah mereka..tanya pasal solat macam mana terus diorang dolak dalik xnak jawab…

     
    • JAGAT

      30/05/2009 at 6:23 pm

      kalau tak silap saya, lombo juga antara yang aktif menegakkan kebenaran bersama2 abu muaz.. bantu2 sebarkan blog saya ini.
      saya pernah memberi komen di shoutbox e-mindakita. tapi kemudian mereka terus padam shoutbox.

       
  3. The2ndBun

    03/06/2009 at 3:49 pm

    saya pun risau dgn pemikiran islam liberal yg semakin bercambah kat msia ni. yang suka2 terjemah quran dan tolak hadis sahih ikut kesesuaian nafsu. toleransi kita terhadap agama lain juga semakin melampau. apa nak jadi ntah

     
  4. zam

    03/06/2009 at 4:12 pm

    bila la mereka ne nak sedar..diharap pihak berkuasa juga diharap dapat membanteras mereka2 ne secara besar besaran sehingga ke akar umbi…

     
  5. macam2

    25/06/2009 at 5:14 pm

    setiap hadis WAJIB di sertakan nas(dari AQ),sekiranya tidak hadis, itu di kira hadis yang tidak sahih..

     
    • SUARAJAGAT

      25/06/2009 at 7:19 pm

      kalau begitu, dalam al-Quran disebut tentang ibadah berpuasa.
      tetapi bila waktunya bersahur dan bila waktu untuk berbuka?
      di dalam al-Quran tidak menyatakan tentang waktu sahur dan berbuka.

      bagaimana pula apabila berlaku kematian?
      di dalam al-Quran tidak dinyatakan cara menyempurnakan jenazah.
      maka apakah boleh sahaja jenazah itu dibuang, dicampak, dibiarkan atau di bakar hangus?

      nampak gaya anda seperti umat NII/ daulah islamiyyah nusantara(DIN) a.k.a Gerakan Pemuda Kahfi/Pencinta al-Quran yang berkaitan dengan Maahad az-Zaytun di indonesia.

      atau mungkin juga ahli anti-hadis..

       
      • macam2

        29/06/2009 at 11:26 pm

        boleh kah saya bertanya pada saudara,adakah nabi muhd mengambil hadis sebagai rujukan dalam perlaksanaanya seperti yang di pertikaikan tadi?setahu saya hadis itu wujud beratus tahun selepas kewafatan baginda..harus di ingat “ku tinggalkankepadamu dua perkara,taklah kamu kan tersesat selama2nya,selama kamu masih berpegang kepada kedua2nya iaitu KITAB ALLAH & SUNNAH RASULNYA..”(NAS 5:104)

         
  6. azani

    30/06/2009 at 12:26 am

    macam2,anda silap, hadith nabi wujud semasa hayat baginda Rasulullah.pertama sekali apa itu hadith,hadith nabi ada saja yang dilakukan, dikatakan dan diterimapakai oleh Nabi.Ianya dikumpulkan kemudian kerana ditakuti bercampur baur dengan al Quran, ole kerana itu ulamak ulamak hadith seperti Bukhari dan Muslim begitu berhati hati dalam memerhatikan sanad sanad perawi hadith supaya ia benar benar sahih datang dari Rasul.

     
  7. macam2

    30/06/2009 at 4:45 pm

    hai suadara,adakah saudara faham hadis sahih nabi muhd “kitab allah+sunnah rasul=xsesat selama2nya”? baginda tak sebut “hadisku” pun..AQ pun xqatam lagi,nak sibuk2 persoal tentang hadis..utamakan AQ dulu,baru HADIS..
    saya faham saudara,memang banyak sangat hadis2 yang sahih,dan tak kurang hebatnya ada jugak yang tak sahih,jadi untuk selamat baik kita ikut je AQ.ni last comment saya,”kalau ada salah dan silap dlm deen,kita improve..bkn tinggalkan..bila nk futuh kalau asik cari kesilapan tapi x improve?

     
    • SUARAJAGAT

      30/06/2009 at 7:23 pm

      PERTAMA
      SJ : alamak macam2..eja nama nabi pun tak betul…inikan pulak la anda nak ckp ttg agama.
      seperti kata saudara azani, hadis dan sunnah adalah perkara yang sama iaitu setiap perbuatan, perlakuan, tindakan dan percakapan Rasulullah s.a.w.
      Hadis telah wujud sejak zaman Nabi Muhammad s.a.w lagi bukannya ratusan tahun selepas kewafatan baginda.
      apa yang dilakukan oleh para perawi hadis seperti al-Bukhari, Muslim, at-Tarmizi dan ibnu majah adalah mengumpulkan dan memastikan kesahihan hadis.

      malah bukankah apabila anda merujuk kepada “ku tinggalkan kepadamu dua perkara,taklah kamu kan tersesat selama2nya,selama kamu masih berpegang kepada kedua2nya iaitu KITAB ALLAH & SUNNAH RASULNYA..”
      bukankah ianya di ambil dari kitab2 hadis para perawi ini? kerana ianya sendiri bukan lah ayat al-Quran.

      KEDUA
      anda kata ”kalau ada salah dan silap dlm deen,kita improve..bkn tinggalkan..bila nk futuh kalau asik cari kesilapan tapi x improve?

      SJ : macam mana nak futuh kalau duit umat masuk poket si abu rijal ngan abu toto jer…lagipun mereka mmg sengaja tak nak futuh sbb kalau futuh dah tak boleh nak perah duit umat..

       
  8. AGK

    30/06/2009 at 5:21 pm

    Org Deen (or DIN) ni ada ke nk ngaku silapnya diorg?

    Sedangkn bohong kt mak bapak pn dibenarkn apabila pegi ke program, dengan alasan mak bapak itu kafir.

     
  9. macam2

    01/07/2009 at 12:50 am

    salah eja nama pun nak pertikai?saya cukup tak faham…agaknya saudara jagat hidup di zaman nabi muhd sebab tu saudara tahu segenap sudut tentang hadis..saya tetap berpegang pada KA+SR=XSS.bukan seperti saudara jagat.jangan buat kalau tak tahu,atau pun memandai2..17:36

    untuk AGK: anda silap sebab tak faham 4:59.
    siapa suruh mencuri?siapa suruh menipu? bukankah itu sememangya perbuatan yang salah,mengapa anda masih mematuhinya walaupun ianya salah..?sekiranya ulilamri anda yang menghalalkannya dan anda mematuhinya,itu silap anda kerana gagal menggunakan akal selepas di pandaikan. nampak sangat anda berbuat bukan kerana allah,tetapi kerana ORANG.

    p/s untuk anti-nii; 35:16

     
    • SUARAJAGAT

      01/07/2009 at 7:42 am

      Boleh anda beritahu mengapa anda kata hadis wujud ratusan tahun selepas zaman Rasulullah?

      bagaimana pula apabila berlaku kematian?
      di dalam al-Quran tidak dinyatakan cara menyempurnakan jenazah.
      maka apakah boleh sahaja jenazah itu dibuang, dicampak, dibiarkan atau di bakar hangus?

       
    • AGK

      01/07/2009 at 9:37 am

      Aha ha ha ha!!!…..

      Kn aku dh kata….

      Diorg x akan mengaku salah silap…

      Klu Ulilamri bg arahan, x ikut salah… Siap hujah dengan ayat surah An-Nisa:59,
      dan sbgnya… Tp bila kantoi, salahkn umat sbb ikut plk.

       

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: