RSS

Soalan Kepada JAKIM

12 Oct

Kategori
:
AKIDAH


SUB KATEGORI
Ajaran Sesat/Murtad/Syirik


Tarikh Soalan Dihantar
:
12/01/2008  12:33 PM
Soalan
:
a`kum ustaz/ustazah, saya mengharapkan jawapan mengenai persoalan saya ini.
1) Pendapat Tentang Status Program ini? Ini penting untuk dijadikan bukti bagi menyedarkan adik sepupu dan abg sepupu saya dari terus terpengaruh dengan ajaran yang bercanggah, kerana dia telah menetapkan hukum ikut logik akal semata2 dan putar belitkan pemikiran kami. pada mulanya, saya dan rakan telah mengikuti program ini selama 2 hari apabila di ajak oleh adik dan abg sepupu, tetapi, banyak perkara yang bercanggah dengan apa yg dipelajari pada peringkat awal persekolahan Setiap kali, kami ajukan percanggahan ini, adik sepupu saya akan memberikan ayat al-quran sebagai jawapan, begitu juga dengan penyampainya.Dia menyampaikan majlis ini di tempat sunyi, di sebuah apartment dan di dalam bilik.Apabila kami menyatakan rasa curiga, adik sepupu saya mengatakan program ini, mengikut ajaran nabi yang mendapat ilmu secara senyap2.Penyampai itu juga menyatakan, dia hanya menyampai dan al-quran yg mengajar.Dan menyatakan al-quran masih belum lengkap dipanggil al-quran tetapi, petunjuk.pada mlm pertama kami pergi, penyampai menyatakan program ini adalah mentafsir al-quran,apabila ada percanggahan,selang 3 hari lg, baru kami pergi semula, dan pada mlm ke-2, program ini fokus kepada hijrah.Tapi selama 2 kali kami datang, kami langsung x paham.yang kami phm, program ini fokus kepada hijrah untuk satukan ummah dan jihad untuk menegakkan hukum allah.krn, menurut penyampai tersebut, kita tidak di pandang beragama dan seperti najis jika hukum allah masih tidak di tegakkan, dan mereka mempertikaikan tentang solat nabi terdahulu kerana al-quran di turunkan secara berperingkat2..Dia samakan malaysia sama di mekah.pada mulanya, kami cuba untuk berhenti apabila bnyak percanggahan apabila minta pendapat kluarga terdekat, tetapi adik sepupu saya seakan memaksa kami selesaikan majlis ini 1 hari lg dan terpulang kepada kami untuk meneruskan atau tidak.Saya amat risau, kerana abg sepupu saya sendiri telah meneruskan program ini.sepanjang program ini, semua yg mengikutinya akan pening kepala krn memikirkan bnyak percanggahan hingga demam.saya dan rakan pun mengalami perkara yang sama apabila balik dari program tersebut.

Saya minta sangat pandangan dan nasihat ustaz/ustazah agar dapat selamatkan adik sepupu saya dan abang sepupu saya..adakah ini ajaran sesat?terpesong dari akidah?selain itu, penyampai juga tidak benarkan kami menulis, bertanya org luar tentang program kami, kerana dikatakan takut org2 luar sesatkan kami.Dan apabila kami meyatakan kenapa perkara ini tidak di bawa kepada yang berkuasa seperti JAKIM dan ahli2 kitab, mereka mengatakan belum tiba masanya dan akan di bawa secara perlahan – lahan, dan setiap negeri sudah ada program ini dan majlis ini tidak di bawa ke masjid2, mereka mengatakan bimbang akan jadi kecoh dan tidak diterima masyarakat, pemimpin dan ahli kitab.
2) Dan saya mahu bertanya, benrkah semasa kejatuhan islam, ada seorang profesor dari portugis telah menjajah pemikiran org islam yg dikenali sebagai KIYAI ABDUL GHAFUR nama islamnya, yang telah dihantar untuk menghancurkan islam dgn mempelajari ilmu islam selama 11 tahun di mekah dan datang ke nusantara dan duduk di dalam masjid sedangkan dia kafir, telah menyatakan pendapatnya, letakkan al-quran tinggi2, baca dalam bahasa arab untuk mendapat pahala banyak, perempuan dalam haid, tidak boleh membaca al-quran. bila kami membangkang, penyampai tersebut menyatakan, kisahnya ada di dalam al-quran.
3)Dan benarkah ABU LAHAB, dipanggil sebagai HJ AMRU?
Dan penyampai hanya bertanyakan latar belakang kami, namun latar belakangnya tidak diberitahu. saya pernah bertanyakan latar belakangnya pada adik sepupu namun dia menyatakan, dia pun tak tahu, untuk pengetahuan ustaz/ustazah, kami telah tarik diri dari menyertai program ini selepas maal hijrah dan tidak sempat selesaikan 1 program tersebut setelah merujuk kepada kawan dan saudara terdekat, tetapi, kami perlukan pendapat yg kukuh untuk kembalikan abang dan adik sepupu kami yang begitu rapat dengan kami..tolongla ustaz/ustazah selesaikan kerunsingan kami dengan segera.kami tak sanggup kehilangan abg dan adik sepupu kami yang kami sayangi. Kami amat2 merayu agar kami dapat jawapan seberapa segera yang mungkin, kerana keluarganya amat mengharapkan pertolongan kami. w`slam…...

Jawapan
:
Waalaikumussalam, terima kasih kerana menghubungi unit soal jawab JAKIM.Keseluruhan penjelasan yang anda kemukakan memang mengelirukan. oleh itu, anada hendaklah merujuk segera kepada Jabatan Agama Islam yang terdekat untuk disiasat dan diambil tindakan selanjutnya..


 

6 responses to “Soalan Kepada JAKIM

  1. sj3

    15/10/2009 at 7:04 pm

    salam ..test2 1,2,3

     
  2. sj3

    15/10/2009 at 7:06 pm

    panjang lebar sahabat tu tanya..skit jer jwpnnya.

     
    • sj3

      15/10/2009 at 7:12 pm

      mcmana la ajaran sesat ni x berleluasa..ye

       
  3. SUARAJAGAT

    16/10/2009 at 12:58 am

    sabar sj3..
    tgu dan lihat…

     
  4. iblis

    29/11/2009 at 2:31 pm

    hehehehe…tah tah, dalam JAKIM ada ketua AJARAN SESAT…
    musuh dalam SELIMUT..dulu IBLIS pun asal usul dalam SYURGA….wahahahahaha

     
  5. aidi

    06/12/2009 at 3:26 pm

    kalau kerajaan je mesti camni, penat2 org tu tanya, pas kat tempat lain, sub kat tempat lain(sebenarnya dieorng tu malas nak jawab atau lebih teruk lagi taktau nak jawab ape) sebab tu tolak ke JAIS..sian budak tu penat die karang soalan.

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: